با توجه به ويژگي هاي سبك زندگي جهادي، مي توان ادعا كرد گفتمان فرهنگ جهادي اين قابليت را دارد كه به عنوان گفتمان غالب در عرصه فرهنگي كشور متجلي شود. سهيل رجبي، پژوهشگر جوان برگزيده جشنواره هاي دانشجويي، عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان و دانشجوي كارشناسي ارشد روابط بين الملل در گفتگو با خبرنگار مركز اطلاع رساني سازمان بسيج سازندگي صحبت هاي خود را با اشاره اي كوتاه به تأكيدات مقام معظم رهبري بر بحث برنامه ريزي و تعميق سبك زندگي آغاز مي كند و مي گويد: ايشان جزء مطالبات خودشان از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در واقع مراجع فرهنگي، حوزه ها و دانشگاه ها بر مسئله تعميق سبك زندگي تأكيد فرمودند.
در ادامه گفتگوي اختصاصی خبرنگار مركز اطلاع رساني سازمان بسيج سازندگي را با اين پژوهشگر جهادي مي خوانيم:
به نظر شما سبك زندگي جهادي الگوي مناسبي براي ارائه به جامعه است؟
مقام معظم رهبري سبك زندگي را بخش حقيقي و اصلي تمدن در جوامع مي دانند و بر همين اساس هم اگر ما بخواهيم مشابهتي بين فرهنگ جهادي و سبك زندگي قائل باشيم بايد بر اين نكته اذعان كنيم كه يكي از بهترين و برترين شيوه ها در سبك زندگي، فرهنگ جهادي است. يعني ما معتقديم كه فرهنگ جهادي برترين و نزديك ترين نوع سبك زندگي به سبك زندگي معيار اسلامي است.
برنامه هاي جهادي به مثابه مدرسه اي در حوزه سبك زندگي است كه دانشجويان، دانش آموزان، طلاب و ساير اقشار با حضور در آن و فعاليت در مسير اهداف سند چشم انداز اردوهاي جهادي در جهت توسعه و بسط فرهنگ جهادي اسلامي و نهادينه شدن اين سبك زندگي گام بر مي دارند.
كدام ويژگي سبك زندگي جهادي آن را شاخص و ممتاز ساخته است؟
يكي از معضلاتي كه ما امروز شاهد آن هستيم، انقطاع و شكافي است كه ميان نسل اول و دوم و سوم انقلاب به وجود آمده و بنده معتقدم اين سبك زندگي كه جهادگران آن را احيا مي كنند و در مسير نوسازي و بالندگي تمدن ايراني-اسلامي از آن استفاده مي نمايند، وسيله اي براي پر كردن اين خلاء و شكاف بين نسلي است تا نسل اول و دوم و سوم انقلاب به هم نزديكتر شوند و يك شيوه زندگي مشترك را براي توسعه و بسط فعاليت هاي خود دنبال نمايند.
نكته ديگري كه بايد در مفهوم سازي سبك زندگي به آن اشاره كرد، بحث الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت است كه بخش عظيم آن در فرهنگ جهادي و سبك زندگي جهادگران متجلي و نهادينه شده است؛ سبكي كه برگرفته از سيره پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار عليهما السلام مي باشد.
بنابراين ما شاهد هستيم كه سبك زندگي جهادي در پروسه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، يك سبك برتر است كه كمك مي كند تا ما بتوانيم به مفهوم سازي مناسبي از الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت برسيم.
به نظر شما تأثير سبك زندگي جهادي بر فضاي فرهنگي كشور چيست؟
سلوك عملي و شيوه رفتاري و اخلاقي در سبك زندگي به عنوان يك پايه اصلي محسوب مي شود كه سبك زندگي جهادي در برگيرنده مؤلفه هاي والايي از اين سلوك اخلاقي مي باشد.
آنچه تحت عنوان اخلاق و آداب اسلامي، حقوق و تكاليف مسلمانان، عزت نفس و كرامت انساني، عقلانيت انساني، طهارت روحي و … مطرح مي شود، از آيتم هاي مؤثر در حوزه سبك زندگي اسلامي است و با موشكافي بيشتر به اين نتيجه مي رسيم كه باورمندي به اين عزت نفس و كرامت انساني و شكوفايي فطرت و … در روند فرهنگ جهادي و سامانه سبك زندگي جهادي موج مي زند و در واقع سبك زندگي جهادي بخش عظيمي از فاكتورهاي سبك زندگي اسلامي را در خود جاي داده است.
با توجه به ويژگي هاي سبك زندگي جهادي، مي توان ادعا كرد گفتمان فرهنگ جهادي اين قابليت را دارد كه به عنوان گفتمان غالب در عرصه فرهنگي كشور متجلي شود.
جوانان در توسعه سبك زندگي جهادي چه نقشي دارند؟
كاربران و مخاطبان اصلي فرهنگ جهادي را جوانان تشكيل مي دهند و اين يكي از ويژگي هاي نادري است كه ما در فرهنگ جهادي شاهد آن هستيم. در كمتر فرهنگ و تمدني چنين رويه و روند پويايي با حضور نسل جوان طنين انداز شده و اين يك تمايز است ميان سبك فرهنگ جهادي كه در بخش عظيمي از بدنه آن جوانان حضور مي يابند.
بهره برداري از حضور جوانان جهادگر اعم از دانشجو، دانش آموز، طلبه و … كمك مي كند تا ما بتوانيم به يك گفتمان سازي مناسب در حوزه فرهنگ جهادي و در ادامه به الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت برسيم.